MISSIE
1 Kwaliteit en schoolloopbaanbegeleiding
Als kleinschalige, goed bereikbare school waken we over de kwaliteit van de opleidingen die we aanbieden.
Vanaf de eerste graad tot en met het zevende jaar trachten we iedere leerling op maat te begeleiden. Het oriënteringsproject en de keuze van beroepenvelden in de eerste graad, de overgangen tussen elk leerjaar en elke graad: ieder scharniermoment in de schoolloopbaan van onze leerlingen wordt met de grootste zorg begeleid.
Onze opleidingen zijn technisch – en beroepsgericht. Gekwalificeerd personeel, een aantal goed uitgeruste vaklokalen, een leerlinggerichte realisatie van de leerplannen, optimale kennisoverdracht, kwaliteitsvolle projecten en stageplaatsen, geïntegreerde proeven, de leeronderneming,enz. zorgen ervoor dat onze leerlingen de nodige bagage opdoen richting eerste baan of hoger onderwijs.
2 Vakkennis en sociale vaardigheden
Als schoolgemeenschap stellen we een optimale realisatie van de leerplannen en de evenwaardigheid van alle studierichtingen centraal; dat met bijzondere aandacht en ondersteuning voor de zwakkere en extra uitdagingen voor de sterkere leerlingen.
Naast het bijbrengen van de nodige vakkennis, doen we aan attitudevorming en willen we onze leerlingen maatschappelijke vaardigheden, normen en waarden bijbrengen. Essentieel is dat elke leerling de kans krijgt om zijn eigen talenten en vaardigheden te ontwikkelen, dat hij of zij zelf initiatieven leert nemen en leert samenwerken om zo te worden tot een weerbare, verantwoordelijke, verdraagzame, respectvolle en kritische volwassene met een ruime blik op de wereld.
3 Aandacht voor en begeleiding van de leerling als persoon
In het Sint-Lutgardisinstituut heerst een rustig en passend onderwijsklimaat waarin we trachten met alle leerlingen rekening te houden.
Socio-emotionele begeleiding
Geborgenheid, welbevinden en welzijn zijn voor elke leerling belangrijke pijlers in het optimaliseren van de schoolse loopbaan.
De cel leerlingenbegeleiding helpt leerlingen bij sociale en emotionele problemen zoals faalangst, moeilijke thuissituaties, eetstoornissen, enz.. Er wordt hulp op maat geboden of doorverwezen naar gespecialiseerde instanties zoals het CLB, het JAC,…
Leren leren
Vooral in de eerste graad leggen we het accent op “leren leren”. We werken met schooleigen bundels waarbij we kunnen inspelen op de noden van de individuele leerling. Bovendien worden er per vak in iedere graad tips gegeven ter ondersteuning van de studiemethode.
Gok-beleid: gelijke onderwijskansen
We zijn een GOK-school, d.w.z. dat wij werken aan gelijke onderwijskansen. Het Sint-Lutgardisinstituut wil tegelijk uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegengaan en heeft daarom specifieke aandacht voor kinderen uit kansarme milieus.
Aandacht voor leerstoornissen
Aan de hand van gegevens die ouders bezorgen, worden gepast initiatieven genomen opdat de leerling optimaal kan functioneren.
Onze school inventariseert leerstoornissen als dyslexie en dyscalculie en zorgt voor een begeleidingsplan in overleg met vakleerkrachten, leerling en ouders.
Verder willen we groeien in de kennis en de opvolging van andere leerproblemen.
Gedragsbegeleiding
Een leerlingvolgkaart kan ervoor zorgen dat leerlingen die een ongepaste studiehouding hebben of die voortdurend niet in orde zijn met taken/ materialen, nauw in de gaten worden gehouden door de verschillende vakleerkrachten.
Ook een begeleidingsrapport waarin periodiek commentaar wordt gegeven ter ondersteuning van het studiegedrag van de leerling is mogelijk.
4 Levende en lerende warme gemeenschap
De hele personeelsgroep vormt samen met de directie één grote levende en lerende gemeenschap met bijzondere aandacht voor maatschappelijke evoluties. We werken aan een zorgcultuur waarin zowel leerkrachten als leerlingen zich goed voelen en zich ten volle kunnen ontwikkelen.
5 Betrokkenheid en overleg
Betrokkenheid en overleg vormen een andere pijler van het schoolgebeuren:
- Door teamwork en overleg, door werkgroepen voor leerlingen (leerlingenraad) en leerkrachten en door goede samenwerking met directie en schooleigen participatieorganen;
- Via vaste en extra klassenraden blijven we nauw betrokken bij de schoolloopbaan van elke leerling;
- Met ouders wordt tijdens oudercontacten regelmatig gecommuniceerd over de vorderingen van zoon of dochter. Er zijn ook infomomenten rond studiekeuze of schoolse werking.